UTSPARK#17
Stavanger2018 har en drøm om at vi en dag får lik dekning av kultur som sport i de daglige nyhetssendinger, med egen vignett og fast sendeflate. Eller i det minste daglige kulturnyheter på NRK lik Kulturnyheterna på SVT, som sendes hver dag kl 19:00. I dag virker det som om særlig samtidskunst bare er et tema om det skjer tyveri i Paris eller at Dronning Sonja er involvert. Enda verre blir det når nyhetsleserne selv avslører sin uvitenhet, som kultursjef i Stavanger kommune, Rolf Norås, her peker på:
Einar Lundes gatekunst
«Det er sjeldent togbransjen liker å prydes av spraymaling. Men nå åpner jernbanestasjonene i Trondheim og Oslo for tagging.» Slik innannonserte Einar Lunde Dagsrevyens ellers så interessante reportasje om gatekunst den 28. april.
To av Norges mest anerkjente gatekunstnere, Dolk og Pøbel, skal med NSBs velsignelse pryde stasjonsbygningene i Oslo og Trondheim. Håpet er at utstillingen skal nyansere bildet av hva gatekunst er, og kanskje viktigere, - hva det ikke er. En som åpenbart mangler denne kunnskapen er Einar Lunde.
Samtidskunstfestivalen Nuart i Stavanger er kanskje landets fremste festival for gatekunst. Dedikerte vegger og haller, - ja til og med det ypperste av kunstmuseer i Stavanger, Rogaland Kunstmuseum, har presentert Nuarts gatekunst de senere årene, alt til strålende anmeldelser fra anerkjente kunstkritikere.
Det disse steder, institusjoner og anmeldere imidlertid har til felles, er en oppfatning om at tagging er forsøpling og pøbelstreker som ikke har noe med gatekunst å gjøre.
Dersom Einar Lunde hadde sett reportasjen som han annonserte i Dagsrevyen, ville han kanskje ha fått med seg hva direktør Signe Horn i Rom Eiendom, som eier stasjonsbygningene i Norge, sa. «Dette er ikke graffiti. Det er ikke tagging. Det er gatekunst som er lovlig.»
Hvis Lunde fortsatt tviler, kan han anbefales Eilif Salemonsens gode kronikk i Klassekampen 21. april: «Alle med et minstemål av av kulturell kapital i bagasjen kan nikke inneforstått til de gode idèene, de popkulturelle referanser, de treffsikre politiske utsagnene og ikke minst til humoren. Dette er streetartens suksessoppskrift. Den er forståelig – også for kuratorer, gallerister, kunsthistorikere og folk flest.»
Det er nok lengre avstand mellom gatekunst og tagging enn mellom rock og opera. Kanskje Lunde neste gang meddeler at Middelparken i år åpner for opera og reportasjen handler om Pavements konsert under Øyafestivalen. Begge kan jo noen ganger fremstå noe vindskeivt. Og mytene om at gatekunst, grafitti og tagging er det samme kan leve videre.
Rolf Norås
kultursjef, Stavanger kommune
Første gang publisert som debattinnlegg i Klassekampen 6. mai 2010.
|