SOM DEL AV STREET-ART UTSTILLINGEN «I WANT OUT» TIL JANNIK ABEL BLE STAVANGER2018 INVITERT TIL Å TA ET TILBAKEBLIKK PÅ AKTIVITETEN FRA OPPSTART I 2005 TIL 2011. SOM SAGT, SÅ GJORT: EN AV ØLHALLENE PÅ TOU SCENE BLE FYLLT MED BILDER, PRESSEOPPSLAG, PROPAGANDA OG ANNEN DOKUMENTASJON. ÅPNING 14. MAI KL. 16:00. UTSTILLINGEN STÅR TIL 12. JUNI SOM DEL AV TOU CAMP. FREM TIL 25. MAI: LØRDAG-SØNDAG KL. 12:00-16:00 FRA OG MED 26. MAI: MANDAG-TORSDAG 12:00-18:00 / FREDAG-LØRDAG 12:00-22:00 / SØNDAG 12:00-18:00 TOU SCENE - KVITSØYGATA 25 - STAVANGER ØST |
UTSTILLINGSTEKST: STAVANGER2018 2005-2011 Det første klistremerket ble festet på en lyktestolpe nær Strømsbrua, i januar 2007. Det henger der ennå og med mørket kom det flere: på fasader, sykler og bosspann. Parallelt ble t-skjorter fordelt blant kulturaktører og nyfrelste ittepåister vandret rundt på Storhaug, Hana og Klepp. Senere kom det et program med debatter, samtaler, foredrag og fest. Det var blitt august 2007. Gjennom sommeren hadde kampanjen «KA DÅ ITTEPÅ» vokst seg ut av soverommet. Noen trodde det var en film. Noen trodde det var en drops. Det var en vekkelse. Meningen med kampanjen «KA DÅ ITTEPÅ» var å erte opp til diskusjon og refleksjon rundt kulturhovedstadsåret, og dens etterbruk og langtidsvirkning. Rett og slett oppnå samtale og dialog. Stavanger2018 ble lansert 15. september 2005. Samme dag var det søknadsfrist for prosjektforslag til Stavanger2008. Fra kunstner Trond Hugo Haugen, som egentlig hadde flyttet fra Stavanger åtte år tidligere, kom det ingen søknad. Istedenfor kopierte han logoen til Stavanger2008, fjernet en null og la til et tall: Stavanger2018 ble født. Og med det også et av de viktigste 2008-prosjektene: Det første året drøftet Stavanger2018 ulike tiltak for å bedre kunstnernes produksjonsvilkår på Nord-Jæren. Fra 2007 satt prosjektet søkelys på hele kulturfeltet og skapte uttrykket «KA DÅ ITTEPÅ». Gjennom det europeiske kulturhovedstadsåret blogget initiativtaker Trond Hugo Haugen i Stavanger Aftenblad hver uke. I januar 2009 ble «Åpning av ittepåland» arrangert, den offisielle åpning av årene etter 2008. Kunstprosjektet har deltatt i utforming av kulturplaner, bidratt i den offentlige diskursen og presset på for etablering av Stavanger kommunes Kulturbyfond (også kalt «ittepåfondet»). Siden oppstart i 2005 har arbeidet generert nær 200 presseoppslag, også i nasjonal og internasjonal presse, samt fått navn som surdeig, vekkelseskampanje, felttog, bevissthetsstrategi og ittepåklegg. Og det helt alene. Stavanger2018 var aldri en del av storebror Stavanger2008 – og ble ikke drevet av Stavanger kommune eller andre. Med beskjedne midler, mye engasjement og litt hjelp fra gode venner var Stavanger2018 den vaktbikkjen politikerne trengte, men strengt tatt ikke ville ha. Denne utstillingen gir et tilbakeblikk over den aktivitet som har foregått siden 2005: På tre store skjermer presenteres et lite glimt av den oppmerksomhet Stavanger2018, og debatten rundt kulturhovedstadsåret, har fått. Her er avisoppslag, debattinnlegg, bloggtekster og små sidesprang. Det opprinnelige klistremerket på 19x9 cm er trykket i et nytt opplag: forsyn deg – bruk det med hodet! En video (17 min.) viser byggingen av en katedral av den svenske kunstneren Jonas Liveröd – som del av avslutningsfesten til «KA DÅ ITTEPÅ» i 2007. Innerst i lokalet ruller bilder (ca. 25 min.) fra en verden av ittepå, hentet fra www.stavanger2018.no. Velkommen inn! UTSTILLINGEN «I WANT OUT» er anmeldt av kunstkritiker Trond Borgen og bloggen virtualwallworld. Bilde 2, 3 og 4 er tatt av Lillian Støa. |