KULTURELLE
NYANSER – PRAKTISKE REALITETER
Mandatet til Kulturby Bergen 2000 var å videreutvikling
det eksisterende kunst og kulturlivet fremfor å etablere noe nytt.
Ved å gi den naturlige langsomheten et dytt bak skapte de allikevel
noe nytt – basert på en tro på at det lokale kulturmiljøet
er godt nok.
av Trond Hugo Haugen
Første samtale er med William Robert Hazell. Han skrev sluttrapporten
for Kulturby Bergen 2000 (KB2000), ledet programavdelingen for regioner,
kunnskap, museer og litteratur og var sekretær for KB2000s kunstneriske
råd. I dag er han rådgiver i Seksjon for kunst og kultur i
Bergen kommune.
Stavanger2018 er opptatt av infrastruktur og levevilkår ti år
etter 2008, primært innenfor billedkunstsegmentet. Hva sitter Bergen
igjen med i dag, 6 år etter feståret?
Bergens europeiske kulturbyår hadde en vesentlig særegenhet
i forhold til de fleste andre slike år - Fokuset på kunstnerisk
produksjon og på langsiktighet var reel og nesten enerådende.
Reiselivs- og kommersielle behov var klart underordnet det innholdsmessige,
og det innholdsmessige skulle bidra til kulturlivets langsiktige behov.
Det innebar at året var mindre spektakulær enn det media og
enkelte aktører ønsket (selv om det spektakulære var
der også), og det betyr at fokuset var videreutvikling av eksisterende
prosjekter og aktører før man skapte noe helt nytt. Man
må derfor se etter nyanser når man vurderer året og
årets resultater.
At media ser etter overskrifter opplever vi daglig i Stavanger. Kan
du gi oss et eksempel på en vellykket nyanse?
Jeg kan bruke et eksempel fra billedkunstfeltet: Bergen kunsthall (Bergen
kunstforening) fikk nesten en million ekstra penger i 2000, direkte og
indirekte (dvs pluss 30% i budsjett). For disse ekstra midler skapte de
utenlandsutstillinger og turnèer og gjennomførte langt mer
kostnadskrevende kunstner- og kuratorskapte prosjekter enn det vanlige
budsjettet ga rom for. De gjorde ikke flere prosjekter, men bedre prosjekter!
Resultatet var betydelig økt publikum og en dokumentasjon om at
de hadde i seg å være langt mer enn de var, hvis de bare fikk
noe mer penger. På dette grunnlag har de siden fått en tredobling
av det kommunale tilskuddet og har nå i 2006 kommet inn på
statsbudsjettet. Her var kulturbyrået en hjelp til å oppnå
det de selv ønsket.
Var tesen om å satse på bedre – men ikke flere –
prosjekter noe som gjaldt alle?
De fleste institusjoner i Bergen fikk samme type støtte som kunsthallen,
og denne typen samarbeid med kulturbyen var på forhånd definert
som det ideelle. Men ulempen er selvsagt at media hadde vansker med å
se hva som ble gjort – kravet var ”flere utstillinger”,
for det kunne journalisten telle, i stedet for å sette seg inn i
at det var skjedd en betydelig faglig utvikling.
Og når suksess skal vurderes ser alle etter målbare resultater...
Faglig utvikling og nye nettverk er immaterielle resultater, men er kanskje
blant det viktigste som KB2000 bidro med. Jeg har lyst å komme tilbake
til de mer ”ta-på-resultater” senere, men la hovedpoenget
her stå klart frem.
Ok, la oss spole tilbake til start: Hva var Bergens utgangspunkt for
et kulturbyår?
Bergen kommune hadde satset på kultur i nesten 10 år i 2000.
Kulturbyåret var bevisst noe som skulle dokumentere hva som var
oppnådd – ”kulturlivet skulle vise hva de var god for”
som det ble formulert i bystyresaken om kulturbymandatet - god for både
kunstnerisk og publikumsmessig.
Før kulturbyåret var mange aktører økonomisk
styrket og de fleste kulturarenaer opprustet eller nye. Her var Bergen
i en uvanlig stilling, de fleste kulturbyår har mer eller mindre
vært startskudd eller tenkt som katalysatorer i en tidligere fase
av en bys kulturell utvikling, jeg oppfatter at det gjelder Stavanger.
2008 blir mer omtalt som et startpunkt, ja…
Bergen hadde gjennomført en rekke planer, kulturbyåret var
en ”eksamen” for kulturlivet i Bergen, og skulle være
utgangspunkt for en vurdering om hva og hvem som det skulle satses på
i årene etter. En oppmerksom leser vil se at dette er en type mandat
som ikke er fokusert på helt nye ting, ikke på engangshendelser
eller på ren import.
KB2000 fikk et mandat om eksplisitt å være et redskap for
gjennomføring av eksisterende kommunale planer. Det vil si at KB2000
ikke skulle være et sand i maskineriet, eller en stunt, men at året
skulle bidra til at man kom flere år fortere frem med den utviklingen
som man allerede ønsket seg. KB2000 var tenkt som et stramt redskap
for en kunstnerisk og publikumsmessig utvikling av et allerede sterkt
kulturliv, samt som grunnlag for fullskala utviklingsforsøk.
Hvilken analyse lå bak denne holdningen?
KB2000s analyse var at Bergen var i europeisk forstand sterk på
små og mellomstore skapere og produsenter innen en rekke samtidsfelt
– særlig scenekunst, dans og noen visuelle områder,
med elektronika som en boble. Videre var vi sterk innen deler av det frivillige
feltet. Vi gjorde noe så banalt som en SWOT analyse (analyse av
styrker, svakheter, muligheter og trusler).
Konkret når utlandet kom til Bergen i samarbeidsærend hadde
alle hørt om Bergen Internasjonale Teater, og noe om pop/rock feltet
og samtidsmusikkaktørene, og de var positivt overrasket av Carte
Blanche. Bergen var også god på samarbeid mellom kunstartene.
Vi gjorde også en analyse over hva som ikke var konkurransedyktig
utenfor byen, med tanke på at disse skulle det satses mindre på.
Dere satset altså på de områder hvor kulturlivet
selv hadde vist sitt potesial. Kan du si noe mer om konkrete langsiktige
resultater, både immaterielle og materielle?
I stikkordsform: Vedvarende større publikum, kultur som en del
av identiteten også til reiselivet (ikke bare ”Gateway to
the fjords”) og økt tilskudd til kunst og kultur fra det
offentlige. Politisk ga kulturbyåret en bekreftelse til satsningen
på kultur, som har økt i årene etter. Kulturlivet fikk
vesentlig økt kompetanse, blant annet er internasjonalt samarbeid
blitt ”normalt” og en rekke institusjoner fikk prøvd
seg ”i en klasse over”, hvor de fleste har senere har fortsatt.
Du nevner stadig det eksisterende kulturlivet, ble det ikke opprettet
eller skapt noen nye strukturer?
Noen nye institusjoner og infrastruktur ble det også, da begrunnet
(litt på siden av mandatet) som supplement og ”fylling av
hull” i kulturbildet. Dette gjaldt blant annet BergArt (samtidsfestival/
samtidshøst), Meteor/Oktoberdans (henholdsvis scenekunst og dans
biennaler), BRAK (rock/ pop paraply), Bergen internasjonale filmfestival,
BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, Sandviksboder kystkultursenter,
Vestnorsk jazzsenters internasjonale arbeid og Lysverket (nytt kunstmuseum).
Alle lever i beste velgående og er blitt nasjonale størrelser.
Tror du disse nye aktørene og nettverkene hadde oppstått
om ikke Bergen var kulturby?
De hadde nok kommet, de fleste om ikke alle, men helt sikkert langsommere,
og Bergen hadde ikke vært så langt fremme i utviklingen av
kunst og kulturby som vi er. Noen sjanser får vi jo i tillegg også
nettopp fordi vi har tatt et byks fremover.
Langsommere på grunn av mindre midler?
Kulturbyåret ga sterke resultater som ikke hadde kommet uten den
innsprøytingen av 100 millioner kr, det er riktig, men det er ikke
bare pengene som bidrar, bare det å kunne ha et ekstraordinært
år der eksperimenter er legitimt er viktig. Mange fikk prøvd
noe nytt, med mindre fallhøyde – gikk det dårlig kunne
man alltids skylde på kulturbyåret i vid forstand.
Midlene ga anledning til å gjøre et storstilt eksperiment
i å forsøke, 1. å gjennomføre mer ambisiøse
prosjekter enn man tidligere hadde gjort i sammenheng med, 2. en langt
mer profesjonell og helhetlig markedsføring ovenfor publikum.
Året lykkes, med tydelige, bærekraftige, men relativt små
steg hos nesten alle, og forsøkene med felles markedsføring
ga meget gode resultater i synlighet og publikum.
Ofte er problemet for kulturlivet et høne og egg problem –
om man får mer penger kan man klare noe mye bedre, men man får
ikke mer penger uten bevis for at man klarer det – dette er kjernen
i et eksperimentår bygget på bærekraftighet.
Hva sitter Bergen igjen med utenom dette økonomiske løftet?
Kulturbyåret har i årene etter gitt en annen tenkning og andre
ambisjoner i forhold til kunstnerisk nivå og i forhold til hvilke
resultater man skal forvente kunstnerisk og publikumsmessig.
Og vi antar at denne tenkningen også ville kommet før
eller senere…
Det hadde gått mye langsommere, og man hadde ikke kunne svare motkreftene
med å vise til konkrete fullskala forsøk som var en suksess.
Slik sett var året uvurderlig for helheten, men dette er resultater
som er mindre synlig for den enkelte kulturaktøren.
Og for å oppsummere, målene var å satse på det
eksisterende kulturliv, tenke langsiktig, styrke eksisterende nettverk
og nå et stort og i noen tilfeller også nytt publikum. Du
har nevnt at det ikke har vært noe avskalling eller tap etter KB2000
og at alle nyskapninger fortsatt eksisterer. Betyr det at alt er velstand
i byen mellom de 7 fjell?
Velstand og velstand - ambisjoner vil alltid løpe foran resursene...
Rent økonomisk er det mange faktorer her, der skiftende kommunal
økonomi er blant dem. Men at kultur har sterk forankring politisk
i Bergen må kunne sies – i 2004 da kommunen ble satt under
statlig administrasjon med en milliard kroner i underskudd, kom kultur
likevel ut av året med samme regnskap som året før,
så det er et prioritert felt. Men utover det så er det slik
med all kultur – det kreves hardt arbeid hver dag å holde
stand. Så velstand er det vel ikke.
I forundersøkelsen innfor denne samtalen skulle jeg blant annet
sjekke opp BergenArt, som var en fødselhjelper til KB2000, men
jeg fant bare en online kunstbutikk...
BergArt er ett av disse sære nyanserte prosjektene som vel ikke
helt er det de ser ut som. BergArt lever godt, og de som er med opplyser
at de er fornøyd og vil fortsette. Sentrale bergenske samtidsaktørene
har BergArt som felles plattform knyttet til en serie selvstendige festivaler
om høsten. Gjennom BergArt samarbeidet og finansieringen gjør
de prosjekter på tvers av genrene og i tillegg noe felles markedsføring.
Slik sett er BergArt mer backstage enn en festival, men det er også
viktig.
Da kom jeg ikke inn backstage denne gang... Jeg vil litt tilbake til
langsiktigheten. Et av hovedprinsippet var at kulturaktørene selv
skulle klare å bære sine egne prosjekt, med mulighet for markedsføring
og arrangementstøtte på toppen. Synes du at det langsiktige
perspektivet ble ivaretatt godt nok?
KB2000 sitt problem var nok mer at man kunne ha unnet seg flere øyeblikksting
heller enn mer langsiktighet. Men tilbake til resultatene: Veldig mange
fikk penger til produksjon – halvparten av budsjettet på 50
millioner kr. ble overført andre til produksjon. I tillegg fikk
både de som fikk penger og andre som ikke fikk penger markedsførings
og informasjonsstøtte.
Gav felles markedsføring respons, man når jo ikke alle
målgrupper nødvendigvis gjennom samme annonse?
Det er en vurdering, men helt konkret ble det solgt 30% til 70% flere
billetter i de faste arenaer og institusjoner i 2000 i forhold til 1999.
Byen største arena Grieghallen solgte 50% flere kulturbilletter,
og smale arrangører som Teatergarasjen 70%. Tallene etter 2000
er høyere enn årene før.
KB2000 greide altså å bygge opp et større publikum
for årene etterpå…
KB2000 skapte gode resultater i den langsiktige virkningen i publikumsinteresse,
i kunst og kulturs status generelt og i den politiske legitimiteten til
feltet. Jeg kjenner ikke til andre prosjekter av denne størrelse
som skaper så stor reelle publikumsresultater – og når
man samtidig tar med seg at KB2000 hadde et kunstnerisk smalt fokus er
det helt fantastisk.
Selv foreslo jeg internt i KB2000 i oppløpet til året at
det korrekte slagordet burde vært ”Så sært at
du ikke tror det før du får se det”. Markedssjefen
og direktøren valgte av en eller annen grunn heller ”1000
arrangementer, 300 dager til ende – Du velger selv hva du går
glipp av”.
En viktig erfaring er vel at også det smale selger, om enn i mange
små porsjoner heller enn noen får store. Det er viktig i legitimeringen
av de smale feltene og de nyskapende prosjekter.
I Stavanger valgte man å starte med en åpen invitasjon
etter programforsalg og prosjekter. Begge blir fort negative sendere -
enten som et avslag eller som en påminnelse om at du uansett vil
gå glipp av noe.
KB2000 begynte også med en åpen innsendelse av forslag, og
det gikk nesten ett års arbeid med å gi alle disse en seriøs
behandling. Jeg er usikker på om det var riktig som metode –
alternativet var å gå direkte til miljøene.
Men når det er sagt - Hadde man ikke hatt en åpen innsendelse
ville man blitt slaktet for å være en arena for innsidere
og de lukkede møter. Når man åpner for alle forslag
blir man slaktet for at man skaper forventninger og arbeid. Her passer
”damned if you do, damned if you dont” som ordtak. Jeg har
ellers registrert diskusjonen i Stavanger Aftenblad om Hertevig Operaen
og påstandene om de lukkede rom som har utelukket Cool Opera, så...
Hvilket inntrykk gav kunstlivet selv etter KB 2000 i forhold til pengestøtte?
De som ikke fikk penger var misfornøyd, og media var misfornøyd
fordi det ikke hadde vært nok prosjekter med kjendiser som solgte
seg selv…
Selvfølgelig…
…men de som deltok i kulturbyåret ga en evaluering. På
en skala av 1 til 5 der 5 er svært fornøyd var svarene i
snitt:
· oppnåde kunstneriske/ kulturelle mål 4,48 (dvs fornøyd
til svært fornøyd),
· oppnådde økonomiske mål for prosjektet 3,68
(litt mer fornøyd enn nøytral),
· mengden publikum 3,88 (nesten fornøyd),
· mediadekning 3,55 (nøytral),
· samarbeid med KB2000 3,98 (så vidt fornøyd).
I snitt gikk prosjektene økonomisk i balanse, KB2000 dekket noen
av underskuddene etterpå. Dette er snittall som selvsagt skjuler
at noen prosjekter gikk dårlig.
At kunstnere, institusjoner og kuratorer i snitt er offentlig stort sett
fornøyd med mediadekning, publikumsoppslutning, og nesten fornøyd
med økonomi er vel ikke dårlig?
Vi har vel alle en tendens til å være mer misfornøyd
enn fornøyd internt i kulturlivet… Kan du si noe om hvordan
dere fikk kommunen til å føle eieransvar og tilhørighet
til de langsiktige innspillene som kom under KB2000?
Det var vel aldri problem med kommunen. Staten og fylkeskommunen derimot...
Kulturbyprosjekter må være til nytte for tilskuddsgiverne,
i tillegg trenger man engasjerte politikere som sitter både i prosjektet
og i kommune/stat/fylkeskommune. Mennesker teller her som alle andre steder.
KB2000 var velsignet med det i forhold til kommunen, men særlig
staten ville ikke – De forsto ikke prosjektet (det har de nå,
det ser vi i forhold til Stavanger2008) og de var akkurat i en fase etter
noen uheldige erfaringer på 1990-tallet der staten ikke ville være
involvert i noe som helst. Det tapte Bergen på, men slik er det
– timing er alt.
Et synlig og svært oppegående resultat av KB2000-prosessen
er BRAK (Bergens Rockaktører), en paraplyorganisasjon for rock
og beslekta musikkformer i Bergensregionen som skal bidra til å
bedre og tilrettelegge rammebetingelser for musikkmiljøet. Deres
visjon er at Bergensregionen skal være et attraktivt sted å
etablere seg - og å virke i - som aktør i musikknæringen.
Kort og godt handler det om å samle seg rundt det man er enige om
og la resten ligge. Det er litt på siden av KB2000 kanskje, men
jeg undrer over at det ikke finnes en like sterk og sjangerovergripende
struktur på billedkunstfeltet...
Hvorfor får rock/pop det til og ikke andre? Tja. Det blir spekulasjoner
fra min side, men jeg forsøker med noen muligheter: De var ikke
organisert i utgangspunktet og følte seg i opposisjon til den rådende
kunstkulturen (opprør er samlende), det var og er kompetanse i
miljøene på politikk og organisasjon, rock/pop er et ”enklere”
felt ved at folk tenker ikke i utgangspunkt at de skal være der
karrieren ut (lavere fallhøyde og enkle exit) med forholdsvis enkle
krav til det offentlige om konsertsteder og øvingslokaler. Det
er mangt å være enig om, mindre enn i andre felt å være
uenig om. Men det er morsomt at BRAK i utgangspunktet var en protest –
de laget en prosjektportefølje som de regnet med å få
nei til, men der tok KB2000 og ”called their bluff” - så
de måtte levere.
Jeg får drive den utfordringen videre... Vi har jo for eksempel
kunstsentre, men jeg oppfatter ikke at de arbeider med et helhetlig perspektiv.
Nå har det gått noen år siden KB2000 og da blir det
naturlig å spørre om hva du ville foreslått som endringer
om satsningen ble gjennomført en gang til? På mange måter
blir den jo det, bare noen mil sørover i 2008.
Jeg ville vært enda mer fokusert på kjernen om små og
mellomstore samtidskunstskapere, frivillige samfunnsprosjekter og på
den regionale dimensjonen. Jeg ville droppet helt noen større prosjekter
utenfor dette feltet. Jeg ville også hatt en strammere markedsføring
og en tydeligere merking av kuratoriske grep og kvalitetsvurderinger.
Jeg var både den gang og er nå av den oppfatning av at et
stort prosjekt i Norge også bør ha ”fiender”
som man tydelig markerer en kulturpolitisk posisjon i forhold til. KB2000
burde også offisielt gått på banen med en posisjon knyttet
til de små produsenter. Men alt dette er jo også en oppskrift
for bråk – i Norge er kravet at større prosjekter skal
være snille og inkluderende.
Det er interessant. Nå gjenstår det jo å se hva
som blir det endelige programmet, men jeg har en følelse av at
det meste kommer til å handle om å nå ut til folket
– og altså unngå både bråk og fiender. Siden
2000 har kultur blitt enda mer ”hot” som byutvikling, næring,
og ikke minst som statussymbol. I tillegg til det du nevner, du har jo
litt mer penger å leke med denne gang…
Der må jeg arrestere deg. Vurderingen av Stavanger2008 er som vurderingen
av KB2000: Er du negativt i utgangspunktet så ser du mest av alt
det du ikke liker i programmet, og hevder fort at det du syntes er verdifullt
er borte/ drukner.
Når man er i publikumsmodus og ser etter tilbud så ser man
automatisk etter det som er interessant for en selv, moderne mediebrukere
har god erfaring med å sile signalene. Riktig vurdering er ikke
om det er 10 ganger flere skolekonserter enn av internasjonale dansegjestespill,
men om mengden og kvaliteten på de internasjonale gjestespill har
økt. Da får man passe seg for å være sur for
at andre deler av kulturlivet også har økt.
Likevel er det ofte en opplevelse av at publikumsfrieriet overstiger
fokus på innhold?
Et kulturbyår bør skape nytt publikum for det profesjonelle
og nyskapende kunstfeltet. Det er vel alle i kunstlivet også enig
om. Men det rare her er at man ikke bare vil at folk skal komme og forstå
verkene, men man krever at markedsføringen skal ha form av markedsføring
som brukes for å nå de som allerede er på innsiden av
kunstlivet!
Akkurat det mener jeg vi tydelig så, og for så vidt ser
ennå, når det gjelder markedsføringen av Tou Scene
– som skal være et av kulturlokomotivene i Stavanger.
Markedsføringen skal nå frem til det publikum som man ikke
når i dag – og da må markedsføringen fungere
på mottagerens premisser. Det var mange i kunstlivet som ikke likte
formen på KB2000s markedsføring – til det var det å
svare ”og hva så”: Markedsføringen fikk publikum
til å komme, et publikum som opplevde mer, som sa at de likte det
og som fortsatte å komme etter året. Da får man leve
med at markedsestetikken ”ikke faller i smak” rent privat
for kunstlivet, og man får holde seg for god til å kritisere
de fagfolk på markedssiden som snakker ”språket til
publikum”.
Publikumsfrieri er helt utmerket dersom innholdet er på plass –
et innhold som publikum strekker seg litt etter, eller blir utfordret
av på en god måte, men samtidig som publikum er med på
notene. KB2000 hadde et bredt program som også hadde ”lettfordøyelige”
arrangement, men kjernen var en vesentlig økning av small programmering
som man bevisst brukte markedsføring til å gi til mange flere
publikummere. Det er et ”publikumsfrieri” som jeg kan leve
med, og som styrker kunstlivet.
Det er absolutt min kopp te! Men tilbake til arresten, hva ville du
brukt tilleggspengene til Stavanger2008 på?
Stavanger har tre ganger så mye penger som KB2000. Med de ekstra
midler ville jeg ha styrket den internasjonale markedsføringen,
og krevd at alle prosjekter også innholdt en reell og vettug betaling
til kunstnere og kuratorer.
Det blir spennende å komme tilbake til, om kunstnerne blir ufrivillige
sponsorer eller får betaling sett i lys av utdannelse og kompetanse.
Helt til slutt, er det planlagt noen aktivitet i 2010?
2010? Da er det 200 års jubileum for Ole Bull. Da passer det vel
med en markering av virtuositet, den kunstneriske nerven og den kunstneriske
galskapen.
Nettopp. Og for de som vil lese mer om KB2000…
Sluttrapporten finnes i sin helhet på www.bergen.kommune.no/kultur
under politikk og så i spalten til venstre under rapporter. Rapporten
med full og total prosjektoversikt er på totalt 200 sider. Den 8
sides lange engelske oppsummeringen er langt mer praktisk. Det går
også an å hente seg en av de rikt illustrerte trykte rapportene.
…og selvfølgelig har du noen høflighetsfraser
å sende nedover kysten!
Bergen støtter Stavanger2008 prosjektet fullt ut: Bergen kommune
ga politisk støtte til Stavanger under søknadsprosessen,
og Bergen kommune er i ferd med å avsette penger til prosjekter
i Stavanger i 2008. I tillegg er en rekke aktører i Bergen i gang
med å konkret bidra til kulturbyåret i 2008. Bergen gleder
seg over at dere har fått statusen og ser det som viktig for ikke
bare Stavanger men for hele Norge at det lykkes. Det bør være
en selvfølge at Vestlandet skal bidra til at det faktisk lykkes.
Så vil jeg avslutte med å gi dere en liten oversikt over hva
2000 faktisk besto av…
..og hvem kan nekte en bergenser det? Listen kommer nedenfor, Stavanger2018
takker for alle innspill og synspunkter!
Noen smakebiter fra 1000 prosjekter med 5000 forstillinger, 150 utstillinger,
180 utendørsarrangementer og 59 seminarer og skoleprosjekter fra
KB2000:
- Tre åpnings- og avslutningsfestivaler over 4 dager hver med opp
til 40 000 mennesker på de største events.
- Totalt 53 stedsspesifikke visuelle prosjekt, inkludert 5 store prosjekt
med nordiske og europeiske kunstnere, et fokus på unge norske kunstnere
gjennom hele året, ”Flagg for Vår Verden” av Elsebeth
Rahlff i Bergen, Brussel og Reykjavik.
- Flere større utstillinger som strakte seg fra Barokk italiensk
kunst til en Andress Serano utstilling kurert i Bergen og vist på
Barbican i London og Kiasma i Helsinki. CyberCouture prosjektet med Pia
Myrvoll. Etableringen av Bergen senter for elektronisk kunst.
- Dans: Fire festivaler med 14 utenlandske og 12 norske ensembler, Carte
Blanche turnerte i 6 land og ”Baldur” var et stort nordisk
samarbeid vist i tre land.
- Fire nye opera og en ny musikal i samarbeid med blant annet Den Norske
Opera.
- Teater: ”Skudd!” et rekrutteringsprosjekt for unge profesjonelle
kunstnere, et internasjonalt gjestespillsserie og samarbeid mellom bergenske
og utenlandske kunstnere i en rekke prosjekter.
- Krzytof Penerecki og Luciano Berio dirigerte BFO, flere samtidsmusikkfestivaler
med europeiske serier, jazz prosjekter i Reykjavik, Helsinki og Bologna,
en serie kirkemusikkfestivaler og en elitesatsning på unge folkemusikere.
- Barn: BIT20 laget musikk versjoner av Roald Dahl fortellinger, ”Min
By – Våre Byer i 62 barneskoler, en serie med festivaler der
den største LYDyngel nådde 29 000 skolebarn, et opplæringsprogram
for unge til å være konsertarrangører.
- Rock og pop: Etablering av BRAK og et bredt program med festivaler,
bestillingsverk og nordisk samarbeid.
- To store film prosjekter: ”2000:Bergen” der 12 unge profesjonelle
filmskapere og 12 forfattere laget 12 kortfilmer, samt etablering av en
internasjonal filmfestival i Bergen BIFF.
- Et kunnskapsprogram som omfattet festivaler og utstillinger. Et arkivprosjekt
ledet fra Bergen med 7 land og et biblioteksprosjekt ledet fra Bergen
med 6 land.
- Lokale festivaler og prosjekter i 40 vestnorske kommuner.
- Historie: Nordsteam festivalen, utstilling om fiskerihistorie til 4
land og om Grieg som inkludert turnè i årene etter som har
vært i over 10 land, en rekke kystkulturfestivaler samt seilasprosjekter.
Samtalen ble gjennomført i april 2006
|