SMÅPLUKKET
STØY
Det mest interessante visningsstedet for ung kunst
i Bergen på nittitallet ble ikke en gang glemt, de stengte dørene
lenge før kulturbyåret åpnet sine. Som en løs
fortsettelse på vår temaseier om Bergen – møt Otto
Plonk! av Trond Hugo Haugen
Drar vi til Bergen på nittitallet tar det ikke mange sekunder før
Galleri Otto Plonk dukker opp i våre hoder. Dette kunstnerstyrte
galleriet er smått legendarisk for sin aktivitet og bør inspirere
også dagens kulturaktører.
Andre samtale i vår uhøytidlige serie om Kulturbyåret
i Bergen er med Per Gunnar Tverbakk og Erik Johan Worsøe Eriksen,
to av seks som drev Otto Plonk. I dag er Tverbakk stipendiat ved Kunsthøgskolen
i Oslo, avdeling kunstakademiet, der han jobber med ”Rom for Innblanding”,
et prosjekt som undersøker ulike former for kunstneriske intervensjoner
og tilhørende kunstneroller. Erik Johan Worsøe Eriksen er
i dag partner og grafisk designer i Skin Design, Oslo.
Først, hva var Galleri Otto Plonk?
Galleri Otto Plonk var et kunstnerdrevet visningssted for samtidskunst.
Det eksisterte i tidsrommet mellom kl. 17.00, 27. mai 1995 og kl. 17.00,
27. mai 1998, med andre ord på klokkeslettet nøyaktig i tre
år.
Otto Plonk var ikke bare et sted som viste kunst, men et sted som produserte
situasjoner og kontekster som var kunst i en utvidet forståelse
av kunstbegrepet. Vi som drev galleriet blandet rollene og var både
kunstnere, kuratorer, formidlere, administratorer, partyfiksere og klesdesignere.
Det var tiden da det fortsatt var aktuelt å gjøre raveparties
i galleriet, designe og selge egen kleskolleksjon gjennom Stress og arrangere
loppemarked for unge kunstnere med behov for raske kontanter. Slike sosiale
situasjoner ble produsert innenfor Plonk-rammen side om side med mer regulære
kunstvisninger. Vi mente at det var nødvendig å utfordre
forståelsen av hva et samtidskunstgalleri kunne være. Vi skapte
derfor et nytt opplevelsesklima med vekt på det sosiale aspektet
og dro et stort og sammensatt publikum. På den tiden føltes
rasjonell estetikk som noe nytt og lovende, den sosiale dimensjonen i
kunsten var ikke så utprøvd som i dag. Nå kjennes mye
av den sosialt orienterte kunsten som en sliten institusjonsstrategi.
Hvorfor ble aktiviteten lagt ned kun etter tre år?
Vi kom til et punkt der det ikke var mulig å se noe videre utvikling
innenfor de stadig strammere økonomiske rammene vi fikk. Etter
ca. 30 arrangement i løpet av 3 år begynte vi å bli
fornøyde med oss selv og misfornøyde med situasjonen og
valgte viselig å slutte straks. Stafettpinnen, i form av overskuddet
på Nkr 2 347, ble overlatt til den mest verdige vi kunne finne:
Bergen Museum for Samtidskunst etablert av Matias Faldbakken og Gardar
Eide Einarsson i en utrangert pølsekiosk på kaien.
Hvor den stafettpinne har havnet i dag får vi sjekke opp ved
en senere anledning. Da, i 1998, hvilke økonomiske rammer strammet?
Driftstilskuddet fra Bergen Kommune ble stadig mindre og uten dette i
bunnen var det ikke mulig å opprettholde et forsvarlig faglig nivå.
Tilskuddet holdt så vidt liv i Plonk. Det å tenke seg progresjon
kunne vi glemme helt. Det var dags å avslutte. Vi lagde en siste
Plonk-jakke, denne gang en grå med teksten ”Gone Fishing Forever”
på ryggen. Den solgte vi på arrangementet som fullbyrdet Otto
Plonks virksomhet.
Men før dere dro ut på denne evigvarende fisketuren og stengte
butikken var dere jo veldig synlige, både lokalt og nasjonalt. Dere
ble vel alle headhuntet til KB2000 for å spe på med kunnskap?
Vi deltok i en svært begrenset grad. Vi to kuraterte og gjennomførte
ett prosjekt kalt ”Naust” sammen med den danske kunst- og
kuratorgruppen Globe. Det var et stedsrelatert kunstprosjekt ute i Øygarden
kommune. Nordiske kunstnere ble invitert til å gjøre tolkninger
av naustet, både som arkitektur og kulturelt miljø. Kjente
kunstnere som Olafur Eliasson, Gitte Villesen, Grönlund/Nisunen,
Elin Wickström og Geir Jensen (Biosphere) deltok. Hver av dem fikk
tildelt et naust som de brukte som utgangspunkt for en tidsbegrenset fysisk
og kontekstuell intervensjon. Det som står igjen i dag er en katalog.
Som et apropos kan vi også nevnte at Erik, som grafisk designer,
deltok i konkurransen om å utvikle identitetsprogrammet for KB2000,
men tapte til fordel for Dinamo.
Og resten, dere var jo totalt seks stykker, hva med dem?
De andre kunstnerne som var aktive i Plonk, Martin Larsson, Arne Revheim,
Snorre Ytterstad og Jone Kvie flyttet forholdsvis raskt fra Bergen. Vi
forsvant også fra Bergen, det tok bare litt lengre tid. Erik dro
i 2001. Per Gunnar flyttet i 2000.
Jone Kvie burde være kjent - han skaper frisk meteor-debatt i Stavanger
i dag... Men ok, litt tilbake igjen. På nittitallet, før
KB2000-toget kom til byen, hvordan var livet i kunstbyen Bergen utenfor
institusjonen egentlig?
Bergen var sterk på små og mellomstore initiativ innen musikk
og scenekunst, kanskje ikke i den grad innen billedkunstfeltet. Et annet
særtrekk med Bergen var samarbeid på tvers av uttrykk og tradisjon.
Otto Plonk jobbet både med musikk og scenekunstfeltet på en
måte som var vanskelig å forestille seg i Oslo der institusjonsgrensene
virket mer markerte. Kulturlivet i Bergen virket åpent og nysgjerrig.
Folk var interessert i hva andre holdt på med, og voktet ikke skillelinjer,
slik klimaet i Oslo er.
I motsetning til Oslo hvor man vokter skillelinjene fordi det er flere
aktører (i tillegg til et generelt hovedstadsyndrom) virker miljøene
i Stavanger for små igjen til å heve seg over etablerte uttrykk
og tradisjon. I norsk målestokk, kanskje Bergen var passe stor den
gang?
Vi har ikke lenger så god oversikt over aktiviteten i Stavanger
og kan ikke si noe presist om det. Men du har helt sikkert rett i at størrelsen
på et miljø kan ha betydning for hvilken dynamikk som oppstår
mellom ulike kunstmiljøer. Vi tror likevel at andre, kulturelle,
sosiale og psykologiske, aspekt er vel så viktige.
Absolutt. Har dette bildet dere skisserer fra datidens Bergen endret
seg eller er det likt?
Bildet synes egentlig å være det samme, men det er alltid
vanskelig å uttale seg på distanse. Vi er begge bosatt i Oslo
og det er lenge siden vi flyttet fra Bergen, derfor føles det litt
vanskelig å skulle uttale seg om dette. Men det er klart at Bergen
Internasjonale Teater (BIT) fremdeles, og i enda større grad, er
en markant og viktig aktør i internasjonal sammenheng. Og det unike
musikkmiljøet i Bergen leverer stadig kvalitetsmaterial til det
tilsvarende internasjonale musikkfeltet ved artister som Röyksopp,
Sondre Lerche, Annie, Kings of Convenience, Datarock, Bjørn Torske,
og labler som Tellé, New Records, Rec90. Og ikke minst produsenter
som Kato Ådland og Hans Petter Gundersen (The Sensible Twins), Jørgen
Træen og Yngve Leidulv Sætre (Duperstudio). En ny side er
kanskje en sterk ung kultur innen grafisk design fostret opp på
den reformerte Kunsthøgskolen i Bergen. Grandpeople får for
eksempel stor oppmerksomhet internasjonalt som representant for ny ultravisuell,
illustrativ designholdning.
Stavanger har nylig fått universitet og byens kunstmuseum streber
etter et internasjonalt nivå – har slike strukturer et lokalt
ansvar også? Skal de handle eller bare satse på at deres nærvær
i seg selv er nok til å drive frem andre alternativer?
Generelt mener vi at en organisasjon eller bedrift primært har ansvar
for det virksomhetsområdet som den selv definerer. Størrelser
eller målstokker som ”det lokale” og ”det internasjonale”
er komplekse og innvevd i hverandre. Det er vanskelig å trekke opp
skarpe og avklarte skillelinjer mellom dem. De står ikke i motsetning
til hverandre og det virker umulig kun å okkupere en av disse posisjonene.
Alle ståsteder er lokale. Det finnes ingen nøytrale eller
objektive ståsted som ikke har et lokalt perspektiv i betydning
bærer av særlige interesser og holdninger. Samtidig er enhver
lokalitet uren og konfliktfull i betydning alltid gjennomstrømmet
av motstridene impulser og krefter som hindrer en etablert, rotfestet
tilstand å vedvare. Å være seg denne type dynamikk bevisst,
bør være kultur- og utdannelsesinstitusjonenes ansvar.
Om dere husker, hvilke forventninger hadde de mindre aktørene
til KB2000?
Slik vi husker det hadde vi til dels ingen forventinger. Mange av de eksisterende
mindre og mellomstore initiativene opplevde KB2000 som ganske bakpå.
Siden vi den gangen var sinte, unge og initiativrike håpet vi vel
på en sprek satsning. Vi følte derimot ikke at det var et
reelt engasjement eller noe genuin interesse for det vi drev med fra den
kanten. Men alle ser jo, som kjent, verden fra sitt eget ståsted.
Vi og flere hadde ønsket flere spisse og tyngre satsninger.
Den enorme mengden av KB2000-støttete småproduksjoner som
etter hvert fylte alle mulige rom både i byen og forstedene virket
som et røykteppe som dekket over mangelen på en mer modig
programprofil. Mengden av småplukk skapte etter hvert en slik støy
at ingenting stod frem som meningsfylt og poengtert. Bare det å
orientere seg i programavisen var nesten umulig. Ressursene var strødd
som kanel utover – ethvert musikkorps eller skolelag fikk hver sin
lille pott, men ingen satt igjen med følelsen av at det resulterte
i noe som helst.
I tillegg var det en stemning rundt administreringen av KB2000 som skapte
avstand. Etter hvert mistet vi rett og slett interessen.
Nå eksisterte altså ikke Galleri Otto Plonk under KB2000,
men la oss leke med tanken at dere styrte showet. Hadde Bergens kunstfelt
sett annerledes ut i dag da?
Bergen virker på avstand å ha et bra kunst- og kulturliv og
det er vanskelig å påstå at det burde vært helt
annerledes. Å ha overordnete ideer og visjoner for en bys kulturliv
er problematisk. Det består av en rekke personer og grupperinger
med mål, tenkesett og arbeidsmåter som ikke er kompatible
og som hver for seg generer resultater på ulike måter. Å
fore disse fra samme pengesekk med stort sett like beløp og med
bruk av samme argumentasjon virker ikke hensiktsmessig. Noen arbeider
innenfor tradisjonelle rammeverk, andre tenker utenfor disse. Noen jobber
med mål om å nå et stort publikum, andre ønsker
å være smale.
Generelt ville vi nok kanalisert flere midler til færre aktører,
unngått byråkratiatmosfæren som heftet ved KB2000 og
ikke i så stor grad basere dialogen på søknader. Vi
ville hatt nærmere og mer direkte samtaler med institusjoner og
initiativ for å diskutere hvordan det er mulig å tenke langsiktig
med utgangspunkt i en enkelt ekstraordinær situasjon.
Og om dere nå i dag skulle ta over Stavanger2008-skuta?
Både Bergen og Stavanger er små byer og det virker klokt å
bygge opp eksisterende institusjoner og engasjementer. Det ligger ingen
gevinst i å forsøke å finne opp et kulturliv som ikke
eksisterer. Det betyr å tørre å gi større beløp
til utvalgte aktører. Et sentralt spørsmål er: Hvem
har stoff i seg til å vokse? Samtidig må man være villig
til å utfordre disse til å stekke seg lengre enn de selv har
forestilt seg er mulig.
Effekten utad og effekten innad er en annen interessant problemstilling.
Det virker klokt å bruke pengene på å investere i prosjekter
og institusjoner som kan gi resultater på sikt, ikke svi av alt
i store engangshendelser med mål om å få ett minutt
i Dagsrevyen. Det vil være glemt uken etter. Samtidig bør
det legges ut noen gulrøtter for presse og et event-sultent publikum.
Det er en balanse mellom å importere impulser utenfra og å
legge til rette for at lokale ressurser får et ordentlig løft.
Og da et ordentlig løft som varer over flere år. Hva
er de gode eksemplene på byer eller regioner som har greid å
satse på kunst i et langsiktig perspektiv, slik at den fortsatt
fremstår som attraktiv? Noe som umiddelbart faller inn?
Skulpturlandskap Nordland og Momentum i Moss er eksempler på langsiktig
satsninger, selv om disse initiativene hver for seg kontinuerlig står
overfor særlige utfordringer i forhold til drift og videreutvikling.
For våre lesere er BRAK allerede blitt presentert under samtalen
med Wiliam Hazell. Hvorfor finner vi ikke en slik struktur på kunstfeltet?
Er vi ikke opptatt av næringskjede og samhandling?
Kunstfeltet består allerede av en rekke nettverk og det skjer kontinuerlig
samhandlinger på tvers av disse.
Men tror dere at lokale politikere forstår denne strukturen eller
samhandlingen? Musikerne i Bergen snakket jo sammen før dannelsen
av BRAK også, men gjennom organisasjonen ble det mer synlig. Det
interessante med BRAK er at man begrenser seg til en region, med definerte
geografiske rammer, for å bli synlige. En annen form for synlighet
er tidsavgrenset visningsrom og miljøer, slik som Otto Plonk var.
Har dere noen tanker om hvordan en kommune skal sjonglere mellom en aktiv
kulturpolitikk og den kreative kraft som kan oppstå hvis de holder
seg unna?
En armlengdes avstand er jo et etablert kulturpolitisk prinsipp. Politikerne
gir tilskudd til ulike former for kultur- og kunstproduksjoner grunnet
på ulike grader av instrumentelle forventinger, men samtidig må
de respektere faglighet og uavhengighet. Forventingene til kunstens ”effekt”
blir nødvendigvis ikke alltid innfridd, eller innfridd på
den måten man hadde forestilt seg. Tillit og spillerom er to nøkkelord.
Tilslutt, noen tips til kunstnere i Stavanger som vil ha greie levevilkår
om ti år?
Klipp håret og skaff en jobb. Spøk til side: Alle kunstnere
sliter hardt uansett hvor de bor. Norske kunstnere har forresten vilkår
som kunstnere i andre land bare drømmer om. Det finnes uansett
ingen snarveier, kun hard jobbing… og nettverksbygging.
Og lener vi oss for langt bak i lenestolen havner vi til slutt på
golvet igjen. Takk for praten!
Samtalen ble gjennomført i mai-juni 2006
|