ET STIPENDS
REALISERINGSMULIGHETER
Midt i uroen rundt hjørnesteinsbedriften Union
i Skien i fjor utlyste byen et stipend på 150.000 kroner tilknyttet
et års opphold. Dermed meldte ikke bare byen seg på den etter
hvert så lange listen over norske byer som nå skal satse på
kunst og kultur, de la seg likegodt opp blant toppen. Det er i denne toppen
Stavanger vil være og et liknende stipend kommer kanskje også
her. Nå har det snart gått et år siden første tildeling
og det har nettopp vært ny søknadsfrist i Skien. Stavanger2018
kobler opp Jan Christensen som nå avslutter sitt opphold i Skien.
av Trond Hugo Haugen
Jan, du ble valgt som den første til å motta stipendet
og dermed også være eksempelet ovenfor både politikere
og innbyggere på at Skien trenger dette tilbudet. Hvorfor valgte
de deg, tror du?
Det er mulig at det var en blanding av min erfaring, aktivitet og brede
kunstneriske praksis, som kunstner og kurator, som inspirerte komiteen
til valget. Når jeg søkte hadde jeg flere utstillinger på
gang, blant annet en separatutstilling i Oslo, og jeg ønsket å
tilbringe mer tid i Norge for å kunne jobbe frem arbeider på
atelieret. Jeg har slitt med den tradisjonelle studiopraksisen, jeg har
kommet inn i en rutine og en ekstremt krevende sirkel hvor jeg gjør
store installasjoner og verk som enklest lar seg produsere på stedet,
men jeg håpet at atelieret kunne bli mer enn bare et kontor, slik
at jeg kunne arbeide med mindre arbeider til prosjekter og kunder i Norge.
Og jeg har brukt atelieret mitt som et ganske aktivt prosjektrom kalt
Leif Magne Tangens, med visningsmuligheter for andre kunstnere som jeg
har invitert til å ha utstilling.
Har oppholdet vært som forventet, eller hva forventet du i grunnen
når du takket ja til stipendet?
Nå var dette det syvende stipendet av denne typen jeg gjorde, men
det første i Norge. Tidligere har jeg hatt tilsvarende opphold
i Dublin, Seoul, Nice, Nantes og to ganger i Stockholm. Av erfaring så
hadde jeg lite forventninger, ville heller tilpasse meg situasjonen slik
som den var lokalt. Når jeg har reist rundt tidligere har jeg sett
på det som research, personlig utvikling og litt turisme. Jeg har
vært heldig med møter og bekjentskaper og det har ofte resultert
i nye prosjekter. Det samme har jeg opplevd i Skien...
…som er mest kjent som Ibsens fødeby og har rundt 50.000
innbyggere. Har byen vist interesse for ditt prosjekt?
Jeg må innrømme at jeg er overveldet over oppmerksomheten
fra den lokale pressen i utgangspunktet. Aviser som Varden og Telemarksavisa
og til og med NRK-Telemark har dekket Leif Magne Tangens med intervjuer
og billedartikler, og den lokale pressen har vært svært observante
og plukket opp aktuell kunstdiskusjon som jeg startet med en utstilling
jeg hadde i løpet av perioden på Galleri MGM i Oslo.
Vi liker observante medier, men ennå bedre liker vi observante
publikummere. Kom de?
På åpningene av utstillinger på Leif Magne Tangens har
vi hatt veldig hyggelige fester, med varierende antall besøkende,
men et sånt prosjektrom drives først og fremst for kunstnerne
som stiller ut. Jeg vet av erfaring at det er vanskelig å trekke
publikum til ukjente kunstnere - også i byer som Oslo og til og
med Berlin. Prosjektrommet Leif Magne Tangens har ikke hatt som mål
å nødvendigvis selge verk eller telle publikum, men gi realiseringsmuligheter
for andre kunstnere som vil gjøre eksperimentelle arbeider og bringe
disse personene til Skien.
Bringe personer til Skien sier du, hva med kunstnere som allerede
bor der, hva er din opplevelse av det lokale nettverket?
Igjen av erfaring, det finnes alltid nettverk av kunstnere og interesserte
på alle steder, men med ulik størrelse avhengig av sted og
by, og dette eksisterer i Skien på samme måte som jeg har
opplevd andre steder. Jeg er til og med overrasket over den sterke og
levende organiserte scenen lokalt, spesielt drevet frem av Telemark Kunstnersenter
i Skien og Kunstforeningen i Porsgrunn, og personer rundt disse organisasjonene.
Og kulturavdelingen ved kommunen i Skien har hatt personlig og hyggelig
oppfølging på meg.
Men tror du kulturbyråkratene og politikerne innerst inne håpet
på eller håper på at stipendiaten bli værende,
og at det ligger under som en skjult agenda?
Nei, det virker på ingen måte som om man forventer at stipendiaten
skal bli værende i byen. Jeg oppfatter at de har ambisjoner om å
invitere kunstnere som er aktive i kunstdebatten og kulturlivet både
lokalt og internasjonalt. Mitt stipend har vært åpent og generøst
med svært få begrensninger. Dessuten deler Skien ut et par
etableringsstipend også, som er litt mindre, til kunstnere som vil
etablere seg i Skien, og sørger på den måten for å
støtte kunstnere med lokale ambisjoner spesielt.
Disse etableringsstipendene er på 25.000 kroner hver, ditt var
på 150.000,-, hvor 120.000,- var frie, mens 30.000 var øremerket
som prosjektmidler, som du altså brukte til drive Leif Magne Tangens.
Burde denne fordelingen være annerledes?
De 30.000 som er øremerket til prosjektmidler har jeg faktisk ikke
begynt å bruke ennå… De skal brukes på et stort
arbeid jeg skal lage til utendørsutstillingen "Skien Tempo"
i august. Jeg bruker mine egne penger på prosjektet Leif Magne Tangens.
Det går jo med noen kroner til reiser og bevertning og annet i disse
anledningene, men det handler mer om å ha en god atmosfære
og forsøke å generere noe nytt og annerledes. Jeg har tenkt
å bruke stipendet mitt i Skien som fremtidig referanse og det er
min tanke at en utadvendt og inkluderende profil er den beste måten
man kan gjøre dette. Jeg tror alle kunstnere vil ha en forskjellige
oppfatning av hva som ville være beste fordeling. Det har ikke vært
problematisk for meg.
Prosjektmidlene var øremerket formidling og du har formidlet
andre kunstnere og gjennom det deg selv. Tror du vi vil se et ras av ettårige
prosjektrom fremover? Det blir vel vanskelig å bruke midlene til
en egen katalog etter ditt engasjement…
Om det er noe jeg håper vil stå igjen etter mitt opphold så
er det muligens min holdning til kunst som en større debatt, og
forståelsen av kunstscenen som en sosial ramme som krever personlig
engasjement. Med et slikt prosjekt som Leif Magne Tangens forsøkte
jeg å skape muligheten for å kunne møtes i en mer sosial
anledning enn i den vanlige "ateliersituasjonen". Det har også
vært en mulighet til å kunne kommunisere oftere med pressen
og skape litt oppmerksomhet. Sånn sett kan man kanskje si at det
har vært strategisk.
Jeg opplever at når jeg plasserer egne midler i prosjekter, når
de går over budsjett, så genererer dette mer aktivitet og
større omsetning i lengden. Men dette er en holdning jeg har hatt
fra starten som kunststudent hvor jeg jobbet gratis for andre, bygget
opp nettverk, plasserte mine små lønninger i små produksjoner
og akkurat nå er jeg heldig som mottar stipender som jeg kan bruke
til å gjøre nye prosjekter.
Du disponerte også en enkel bolig med verksted vederlagsfritt,
og forplikter deg til å gjøre nytte av bolig og verksted
i hele perioden. Hvordan lar det seg kombinere med din utstrakte reisevirksomhet?
Det er selvfølgelig mulig at jeg kjører litt hardt løp,
men jeg tror vel heller ikke at jeg hadde fortjent et slikt stipend om
jeg bare skulle sittet på atelieret i Skien sentrum hele året.
Så langt har jeg opplevd full forståelse for min reiseaktivitet
i forbindelse med utstillinger og prosjekter. Så og si hver måned
har jeg vært bortreist et eller annet sted minst en gang i måneden,
men jeg har alltid tilbrakt tiden imellom reisene i Skien og jobbet med
neste prosjekt samt hatt kunstnere på besøk som har stilt
ut på Leif Magne Tangens.
Stavanger, som denne nettsiden primært handler om, er ikke bare
over dobbelt så stor, byen er også europeisk kulturby neste
år. Bør alle byer med respekt for seg selv ha et slikt stipend?
Dit jeg egentlig vil er at det bør være en strategi og en
holdning bak et slik tilbud, ikke sant?
Jeg tror man først og fremst skal tenke på den faglige diskusjonen
og om man vil ta seg råd til å investere på denne måten.
Det er ingen tvil at det vil ta tid å opparbeide seg kredibilitet
og interesse gjennom denne type investering. Det tar jo lenger tid enn
den perioden en valgt politiker sitter i bystyret, og man kan ikke gjøre
det med forventninger om at dette skal fungere som politisk propaganda.
Slik sett er kunst altfor marginalt som fag i den offentlige sfæren,
og dessuten fullstendig umulig å plassere politisk. Det må
være forståelse blant politikere og byråkrater at man
må tenke seg dette som et mer humanistisk og kulturelt anliggende,
med hovedvekt på konsentrasjon og personlig utvikling for den enkelte
stipendiat, uten for mange resultatorienterte forventninger.
Samtidig har Stavanger mulighet til å gå et steg videre…
Om jeg skulle komme med personlig synspunkt så ville jeg foreslått
å bruke enda mer penger ved å dele ut flere slike stipend
til flere personer samtidig. Slik sett ville man kanskje raskere oppleve
synergieffekter lokalt og mellom kunstnerne som har fått stipend.
Opplevde du det i Skien?
Jeg vil tro at Skien kommune eksperimenterer litt med dette. Stipendet
skal i prinsippet også kunne deles ut til blant annet forfattere
og andre skapende kunstnere.
Stavanger-regionen har flere kortere stipender og ulike utvekslingsavtaler,
blant annet med Bilbao, men jeg kjenner ikke til i hvor stor grad disse
menneskene knyttes sammen under sitt opphold…
En tanke jeg har gjort meg er at man kunne åpne for mulighetene
for å gi et slikt stipend til freelance kuratorer i tillegg til
skapende kunstnere. Slike aktører har som regel en utadvendt holdning
og vil kunne promotere lokale kunstnere bredt ved senere anledninger i
Norge og internasjonalt. Kuratorer er jo fagarbeidere som ofte faller
utenfor kategoriene som kvalifiserer for tradisjonelle stipend og støtteordninger.
Men de skaper utstillingsmuligheter for kunstnere, og de er ofte med på
å promotere kunstnere overfor samlere og gallerier gjennom disse
utstillingsmulighetene, men de belønnes ikke like generøst.
Noen ytterst få jobber innenfor institusjonene, men det kunne være
interessant med flere stipendmuligheter. Jeg kan fint se for meg en kurator
på et slikt 1-årig stipend med mulighet for fordypning og
research samt reising og utstillingsaktiviteter, men med den økonomiske
støtten i ryggen.
Nettopp, og at flere personer er samtidig et sted og møtes
åpner helt klart opp for flere realiseringsmuligheter, for å
bruke dine ord. Hvordan skal Skien bruke din erfaring nå? Får
du kommentere søknadene?
Nei, jeg har ikke noe med søknadene å gjøre. Så
vidt jeg vet vurderes søknadene av kultursjefen i Skien som heter
Alfhild Skaardal, en kunstansvarlig fra kommunen, og to kunstnere, blant
annet en representant fra Telemark kunstnersenter.
Det er kanskje like godt, jeg ringer opp Alfhild Skaardal, men til
slutt, vi vet hva som har skjedd med Leif Magne Tangen, han har blitt
direktør for Pierogi i Leipzig, men hva skjer med Leif Magne Tangens?
Leif Magne Tangens vil forhåpentligvis fortsette som prosjektrom
i en eller annen form. I hvertfall opprettholdes og oppdateres hjemmesiden
hans. Om noen ønsker å ta over konseptet og ta det videre
i Skien eller andre steder vil jeg mer enn gjerne samarbeide om dette.
Leif Magne Tangens er udødelig!
Herlig! Takk for praten.
Til de som vil sjekke ut mer om prosjektrommet kan besøke www.leifmagnetangens.janchristensen.org.
Jan sine nettsider finner du her: www.janchristensen.org
Samtalen ble gjennomført i april 2007
|