KUNSTNERBYEN
SKIEN TAR FORM
At Skien er en liten by skal ikke hindre oss i å
ha en god kunstpolitikk, sier kultursjef Alfhild Skaardal i denne samtalen,
som følger opp Et stipends realiseringsmuligheter hvor stipendiat
Jan Christensen fortalt om sine erfaringer med kunstnerbyen. av
Trond Hugo Haugen
I forrige uke publiserte Stavanger2018 en samtale med Jan Christensen,
som har vært første stipendiat innunder prosjektet Kunstnerbyen
Skien. Hva er din umiddelbare reaksjon i dag, vel et år etter første
tildeling, Alfhild Skaardal – kultursjef Skien kommune?
Den umiddelbare reaksjonen er at dette var klokt å gjøre.
Stipendet har vært vellykket fra dag en, mye også på
grunn av Jan sin væremåte. Han har vært utadvendt, uredd
og kontaktsøkende, og synliggjort Skien i riksmedia og ovenfor
kunstnerkollegaer på en solid måte.
Så dere har truffet blink i valg av kunstner med andre ord?
Du kan si at vi har hatt høye ambisjoner, og vært heldig
med første valget av kunstner. Jan har vært med å stake
ut retningen med sitt engasjement, det er vi veldig glade for.
Og nå ser dere etter en slags Jan versjon 2, som kan videreføre
hans engasjement? Som han selv sa, Leif Magne Tangens er udødelig.
Vi ser først og fremst på kunstnerisk kvalitet. Det er alltid
det avgjørende og alle søkere blir behandlet seriøst
og grundig. Men det er klart at det ikke er noe minus at også neste
stipendiat innehar samme engasjement. For oss er det viktig at personen
bidrar til synergier i lokalmiljøet gjennom sitt nettverk og kompetanse,
selv det ikke er noe uttalt krav . Det er ikke gitt at alle kan eller
ønsker å gi noe lokalt, men noe gjenytelse forventes det.
Dette avtales direkte med den enkelte stipendiat.
Søknadsfrist var 1. april og dere vil kunngjøre neste
stipendiat medio mai. Kan du røpe hva som skjuler seg i bunken?
Vi har fått inn rundt 20 spennende og gode søkere, som er
omtrent det samme som i fjor. Hovedtrekket er at de er unge, som i og
for seg er naturlig. Jeg kan ikke kommentere enkelt søknader, men
generelt kan jeg si at vi ønsker en bredde og variasjon blant stipendene
over en viss tid, la oss si 10 år. Og stipendet er åpent for
alle type skapende kunstnere.
Et 10 års perspektiv er for så vidt ikke uvanlig blant
kultursjefer, men de folkevalgte begrenser seg ofte til sin egen periode
eller verre, hvert enkelt budsjettår. I høst er det lokalvalg
igjen, kan forutsetningene endre seg?
Da må det enten skje et stort politisk skifte eller kraftige nedskjæringer.
Kunstnerbyen Skien har bredd støtte, og jeg tror også politikerne
er fornøyd med satsningen. Blant annet har Jan selv vært
i Hovedutvalget for kultur og undervisning, og presentert seg og sin kunst.
Hvem tok initiativ til det?
Her var det kommunen selv som inviterte. Vi har også arrangert kulturlunsj
med ansatte her, og nå snart skal Jan holde et foredrag på
en kveldskonferanse sammen med Telemark Kunstnersenter, og han deltar
på flere arenaer der kommunen er involvert. I tillegg er altså
Jan mye i media, også lokale. Det er en viktig kanal for å
spre interesse og forståelse for Kunstnerbyen Skien..
Og da passer det bra å gå inn på selve prosjektet Kunstnerbyen
Skien. Hvilke ønsker og erkjennelse ligger i grunn her?
Prosjektet Kunstnerbyen Skien ble satt i gang ut fra erkjennelsen om at
kommunene ikke er flinke nok til å ha en tydelig kunst/kunstner
politikk, heller ikke Skien. Den var fraværende og det ønsket
vi å gjøre noe med. Og det vi ønsket var å styrke
underskogen i Skien fordi vi så at aldersgjennomsnittet blant byens
og regionens kunstnere steg fordi de unge kunstnerne valgte å etablere
seg i større byer. Skien er en liten by, men det skal ikke hindre
oss i å ha en god kunstpolitikk. Vi ser altså et behov for
å rekruttere kunstnere til Skien, Grenland og Telemark.
Og hva er denne gode kunstpolitikken?
Helt konkret består Kunstnerbyen Skien av 3 faser. Første
fase er stipendene, to etableringsstipend på 25.000 kroner og et
arbeidsstipend på 150.000 kr, hvor det siste altså ble gitt
til Jan i fjor. Etableringsstipendet ble gitt til dramatiker Gyrid Axe
Øvsteng. Neste fase, som allerede er i gang, er å kunne tilby
verksteder og atelier til en overkommelig pris. Det er etablert på
Klosterøya, som tidligere var eid av Norske Skog Union, som mange
husker ble nedlagt i fjor. Fase 3, som vi arbeider med nå, er å
etablere et visningssted for sjangeroverskridende kunst. Det blir forhåpentligvis
klart 2008/2009 og skal hete Grenland Kunsthall. Det skal bli en kunsthall
med lav terskel, vi skal ikke bygge en stor og tung institusjon.
Totalt har Kunstnerbyen Skien et budsjett i 2007 for fase 1 og 2 på
475 00 kr. I tillegg kommer eksterne midler på rundt en ½
mill, da mest knyttet til investeringer på Klosterøya. Dette
må vel koste mye mer?
Ikke i kroner og øre om man er flinke til å løse kostnadene
innenfor allerede eksisterende ordninger. For eksempel så eier kommunen
allerede huset som stipendiaten bor i, det er faktisk der hvor Henrik
Ibsen bodde rett før han flyttet til Grimstad og begynte som apoteklæring.
Så huset koster uansett og nå løser vi både et
sikkerhets- og et vedlikeholdsbehov gjennom Kunstnerbyen. Alle gamle hus
har jo godt av å bli bebodd. I tillegg så leier vi et atelier,
men totalt sett så er dette en billig investering. Vi har til nå
fått mer igjen enn det vi har investert.
Det er viktig å få fram at det finnes en helhetlig tanke bak
kultursatsningen i Skien. Prosjekter som Kunstnerbyen Skien, Dramatikerens
by og Fri by for forfattere er tre satsninger som blir koordinert i forhold
til hverandre og som samlet utgjør et betydelig kulturløft,
som igjen gjør byen mer synlig. Så det handler om mer enn
bare et stipend.
Apropo stipendene, jeg trodde det var to etableringsstipend, men du
nevner bare en tildelig. Hva er status her?
Dette stipendet har bare en håndfull søkere, også i
år. Det forteller oss noe om at kunstnere ikke har fått med
seg dette tilbudet eller at den type stipend ikke har så stor interesse.
Stipendene er jo åpent for alle type kunstnergrupper og kan også
søkes selv om man allerede bor i Skien.
Tror du beløpet størrelse har noe å si, hvor mye
spillerom får man for 25.000 kroner i grunnen, vi snakker jo om
en etableringsfase?
Det er klart at det er ønskelig med et større beløp,
men stipendene har ulike funksjoner, som vi kanskje ikke har fått
godt nok fram. Etableringsstipendet er først og fremst rettet mot
dem som allerede bor i Skien eller som har bestemt seg for et lengre opphold.
Spørsmålet er når er man i etableringsfasen? Jeg tror
vi må, etter hvert, vurdere dette stipendet på nytt, om et
år eller to. Det er ikke sikkert vi har funnet rette formen her
ennå. I dag er dette stipendet en ren utbetaling, foreløpig
krever vi ingen gjenytelse. Mens som sagt, dette skal vi se på etter
hvert.
I motsetning til etableringsstipendet så følger det en
øremerking med arbeidsstipendet, nemlig at 30.000 skal bruker til
formidling. Hvordan definerer dere formidling?
Det finnes ingen definisjon her. Vi avgjør hvordan dette skal skje
direkte med hver enkelt stipendiat. Grunnlaget for hele oppholdet er dialog,
vi vil ikke og skal ikke lage regler som begrenser aktiviteten. All den
tid vi retter oss mot ulike skapende kunstnere må gjenytelsen eller
formidlingen drøftes direkte med hver enkelt.
Det var øremerkingen, men det er klart at stipendet innehar
en annen type formidling også, nemlig det at Jan nå drar tilbake
til Berlin og blir en liten ambassadør for byen. Hva vil dere at
han og de fremtidige stipendiatene skal sitte igjen med?
At han har blitt kjempeglad i Skien! Eller for å si det mer nyansert,
at han har opplevd å bli tatt godt i mot og fått frie tøyler
samtidig som han føler at han har gitt noe tilbake. Vi tror at
om stipendiaten blir tatt godt i mot og møter et forberedt og interessert
vertskap, så blir personen også en god talsmann for stipendet
i etterkant og vil dermed anbefale det ovenfor sine kollegaer. Og det
opplever vi jo at Jan gjør.
Det varmer et gammelt konsertarrangørhjerte! Å bli tatt godt
i mot og møte en forberedt vert er noe av kjernen til suksess her
tror jeg. Hva med Stavanger da, hva vil du si til kulturbyen?
Vi skulle gjerne vært alene om å være kunstnerby, men
de gode tiltakene er til for å deles. Jeg ser det som en selvfølge
at en europeisk kulturby har slike stipender. Det som har vært viktig
for oss, og som nok også er sentralt generelt, er at man har fokus
på hele kunstuttrykket. For eksempel er også Skien Friby for
forfulgte forfattere, noe også Stavanger er og vi har fokus på
å legge tilrette for møteplasser slik at de ulike kunstnerne
som er i Skien kan møtes. Og gjennom det utveksler erfaringer og
tanker. Og byen får tilført et fagmiljø med ny og
spennende kompetanse
Fagmiljø og kompetanse ja, som Stavanger2018 gjentar til det kjedsommelige,
det holder ikke med rustne menn og kulturbystatus alene.
Nå skulle jeg gjerne hatt de rustne mennene også! Faktisk
var jeg inne å vurderte prosjektet før det havnet permanent
i Stavanger. Tanken var at de kunne stå oppover Telemarkskanalen.
I vår tenkning når det gjelder Kunstnerbyen Skien har vi tenkt
en opptrapping i faser. Når det gjelder et så vanvittig stort
”prosjekt” som kulturby, er det etter min vurdering viktig
å tenke både de store arrangementene i kulturbyåret,
men også hele tiden tenke langsiktig.
Og etter fase 3 kommer fase 4. Hva har dere i ermene?
Vi har ikke begynt konkret med fase 4 ennå, men vi har vært
inne på videre satsing og da tenkt i retning av internasjonalt kunst-
og kultursamarbeid. Våre kunstnere trenger å reise ut, vise
seg fram på de internasjonale kunstarenaene , hente nye impulser
og så videre.
For meg virker som at Stavanger har begynt med fase 4, det finnes
mange flotte utvekslings- og reisemuligheter på plass. Problemet
blir da at tilreisende ikke forlater byen med ett ”her var det bra
produksjonsmuligheter , her vil jeg komme tilbake”. Et annet område
er tilbud om etterutdanning, hvor er dere her?
Det som er et stort minus er at Skien ikke har høyere utdanning
i byen. Innenfor fylket derimot finner vi Høgskolen i Telemark,
med læresteder i Bø, Notodden, Vinje og Porsgrunn, mens Skien
som fylkets hovedstad altså ikke har høyere utdanning. I
kjølvannet av Ibsenåret 2006 har Skien kommune i samarbeid
med Høgskolen i Telemark utarbeidet forslag til nye utdanninger
i høgskolens regi lagt til Skien: en ettårig dramatikerutdanning
og ettårig litterære Ibsenstudier. Vi håper dette kan
være en realitet enten høsten 2008 eller 2009.
Litt tilbake til Stavanger, denne nettsiden er ikke er en protest
mot kulturbyåret - men et tillegg, vi er opptatt av hvordan vi skal
foredler den energi og oppmerksomhet som oppstår i kjølvannet
av kulturbystatusen. Det er denne, la oss si massen, som er interessant
å forme og kanalisere lokalt, til prosjekter som gagner årene
etterpå. og som du også poengterer trenger ikke det å
handle om de store summene pengemessig - det handler mer om å tenke
smart.
Ja, når vi arrangerte Ibsen-året i 2006, fordi det var 100
år siden han døde, var vi veldig fokusert på at det
ikke bare skulle bli en rakettoppskytning. Fordelen vår var at det
var den samme avdelingen som arrangerte året som også arbeidet
med de mer langsiktige linjene, slik at helheten ble lettere å håndtere
og man kunne se Ibsenåret i sammenheng med øvrig kultursatsing.
Nettopp, her opplever jeg at det er en energilekkasje i og med at
det er Stavanger kommune som holder i årene etterpå, mens
Stavanger2008 først og fremst er opptatt av programmet frem til
31. desember 2008. Det er jo også mandatet deres, for all del, men
jeg er nysgjerrig på hvordan det tenkes - med, over eller parallelt.
Vi erfarte i alle fall at det var lettere å følge opp med
langsiktige tiltak og tenke helhetlig når det var de samme personene
som var involvert. Sånn sett kan organiseringen i Stavanger svekke
den prosessen, men jeg ber om forståelse for at jeg kjenner ikke
til kulturbyårets organisering og ønsker på ingen måte
å mene noe om den.
Stavanger2008 har en egen direktør, Rolf Norås, som arbeider
med strategien for årene etterpå. Og denne strategien skal
presenteres senere i år. Det kan kanskje bli neste samtale her på
Stavanger2018, for vi må dessverre avslutte vår. Føler
du at dere er på rett vei?
Vi mener vi er på rett vei. Og jeg er også enig med deg at
det er mer snakk om å kanaliserer energien i rett retning enn nødvendigvis
om penger.
Jeg synes også dere er på rett vei og at dere har greid
å sortere fasene i rett rekkefølge. Alt kan uansett ikke
komme på en gang, da blir noe fort halvgjort. Politikerer, og media
spesielt, fokuserer ofte noe ensformig på utgiftene. Det skal ikke
bli gjort pga av pengene, men at pengene bidrar til at det blir gjort.
Og selve initiativet eller tankene bør komme fra miljøene
selv, eller i dialog med disse. Et bra bilde er hvordan en søknad
mottas, først blar mottakeren direkte frem budsjettet, som ofte
er siste side, og deretter leses selve teksten. Det må være
mye sunnere og først diskutere holdningen til prosjektet og ha
dette som første inntrykk, og ikke alle tallene. Mye kan tross
alt løses med riktig holdning og små kroner, man trenger
ikke nødvendigvis 300 millioner kulturbykroner. Det synes jeg Kunstnerbyen
Skien er et eksempel på. Kanskje jeg flytter til Skien selv!
Da er du, og alle med deg, hjertelig velkomme.
Takk. Og takk for praten.
Samtalen ble gjennomført i april 2007
|